COVID-19 będzie z nami przez wiele miesięcy, a może nawet lat. Pandemia wprowadziła wiele zmian do naszego codziennego życia, a jednym z największych wywań będzie poradzenie sobie w tymi zmianami.
Rzeczywistość jest taka, że trzon ludzkiej natury, wpisany w nas wiele tysięcy lat temu, nie został zbudoway po to, by zmieniać się szybko i łatwo, i mądrze. Ludzie i organizacje zostały zaprojektowane głównie tak, aby były wystarczająco wydajne i niezawodne, aby zapewnić przetrwanie. Mamy zdolność do innowacji i tworzenia nowych nawyków lub produktów. Ale ta zdolność nie jest najpotężniejszą siłą w tak dynamicznie zmieniających się okolicznościach. Dobrze rozwinięte i dojrzałe przedsiębiorstwa wypracowały wszelkiego rodzaju mechanizmy, struktury i standardy, które mają za zadanie zapwenienie stabilności i bezpieczeństwa. Dlatego nawet, gdy firmy dostrzegają nowe zagrożenia, często nie są w stanie zmienić się wystarczająco lub wystarczająco szybko, aby sprostać wyzwaniom.
Liderzy mają teraz możliwość skupienia się na myślach, uczuciach i przekonaniach, które ostatecznie decydują o tym, czy ludzie się zmienią. Wybitny sukces jest często przypisywany kilku wybitnym liderom. Jest prawda w spostrzeżeniu, że jednostka może mieć przesadny wpływ w pewnych sytuacjach. Jednak najskuteczniejsza zmiana wynika z mobilizacji większego przywództwa od znacznie większej liczby osób.
Przywództwo polega na ustalaniu kierunku i wizji na przyszłość, dopasowywaniu ludzi wokół tej wizji, a następnie motywowaniu i inspirowaniu ich do działania. Przywództwo mobilizuje ludzi do pokonywania istotnych barier, tworzenia trudnych zmian, a w skrajnych przypadkach osiągania naprawdę zadziwiających rezultatów. Wszystko to należy skontrastować z zarządzaniem, które można z pożytkiem zdefiniować jako zestaw struktur, polityk i działań, które umożliwiają systemom ludzi i technologii niezawodne i wydajne działanie, pomimo rozmiaru, zasięgu geograficznego lub innego rodzaju czasami dużej złożoności.
Nie chodzi jednak o rezygnowanie z zarządzania, a dodanie do niego bardziej agilnego przywództwa. Na tym etapie znajduje się równowagę między zwinnym, adaptacyjnym, przedsiębiorczym sposobem pracy, podobnym do start-upu, a bardziej niezawodnymi, wydajnymi procesami, aby utrzymać codzienne tempo, podobnie do tego, co zwykle znajdujemy w dojrzałym przedsiębiorstwie. Dobrze działający system dualny może wspierać wiele osób, które chcą pomóc w zmianach (w sposób wykraczający poza zakres ich pracy).
Aby zademonstrować przywództwo i inspirować przywództwo od innych, konieczne jest, aby aktywować własne pozytywne nastawienie do zmian, których jest tak wiele w obecnych czasach. Bardzo ważne jest skupienie się na możliwościach uczenia się i rozwoju oraz konkretne myślenie o roli, którą możesz odegrać w swoim hotelu. Pomocne może być zadanie sobie pytań typu: Do czego może przyczynić się zmiana? Jak będę się czuł(a) w związku z tą zmianą i co pozytywnego ona wniesie? W jakie zmiany jestem osobiście zaangażowany(a)? Jakie są najciekawsze lub najbardziej ekscytujące zajęcia przede mną?
Zarządzanie własnym nastawieniem i motywacją jako lidera pozwala lepiej rozpoznawać zagrożenia, ignorować hałas, który nie dotyczy prawdziwych kryzysów, być wzorem do naśladowania autentycznego podekscytowania (i budować to samo autentyczne podekscytowanie u innych) i zacząć podejmować przydatne/potrzebne działania w związku z nadchodzącymi możliwościami siebie i dla hotelu.
Lekcja z obecnej pandemii i wysokiego poziomu niepewności, którą wszyscy odczuwamy jako jednostki i organizacje, jest taka, że nasilające się szybkie i złożone zmiany stają się nową normą. Można założyć, że rosnąca potrzeba współpracy i pracy zespołowej w organizacjach doprowadzi do tego, że coraz więcej osób będzie zapewniać nietrywialne przywództwo, które robi różnicę. Role i funkcje zawodowe stały się bardziej wyspecjalizowane, a potrzeba integracji przyspieszyła. Nie jest już możliwe, aby kilku liderów na szczycie organizacji posiadało wszystkie wymagane informacje lub umiejętności, aby podejmować dobre decyzje dotyczące różnorodnych działań na dynamicznym rynku XXI wieku.
Z operacyjnego punktu widzenia oznacza to rozwój zespołów pracowników przyczyniającuch się do sukcesu hotelu, a nie operanie się wyłącznie na wybranych jednostkach, budowanie motywacji opartej na angażowaniu nie tylko głowy, ale i serca; konieczność działania nie tylko poprzez formalną hierarchię i zarządzanie, ale bardziej nieformalne sieci i przywództwo. Na wyższych szczeblach zarządzania jednym z najważniejszych zadań będzie w coraz większym stopniu tworzenie warunków zachęcających do przywództwa zewsząd, angażując swoich pracowników w hotelu, ufając im i dając im możliwość działania i podejmowania decyzji – Empowerment. Zmiana roli pracowników w organizacjach rozpoczęła się już w wielu kontekstach i środowiskach.
W czasach po pandemii COVID- 19 należy zmienić swój mindset, swój sposób myślenia o przywództwie: nie jako odpowiedzialności kilku wyjątkowych, charyzmatycznych jednostek, ale raczej jako zbiorze zachowań, które wszyscy możemy przejawiać w pewien sposób.