Nastał okres letni, a motto brzmi: Koniec pracy zdalnej, hybrydowej! Po tym jak koronawirus od miesięcy zdominował nie tylko trendy na całym świecie, ale i życie ludzi, tęsknimy za przerwą i odrobiną normalności w codziennym chaosie. Warto więc przyjrzeć się bliżej, co już się zmienia w zachowaniach podróżnych i jakie trendy pojawią się na rynku hotelarskim w przyszłości.
Regionalizm i podróże krajowe
Ludzie chcą podróżować, a teraz wolą podróżować w kraju. Głownym tego powodem jest fakt, że w niektórych przypadkach zamknięte granice uniemożliwiają podróż do wybranego miejsca na wakacje, a ostrzeżenia dotyczące podróży zniechęcają do wyjazdów za granicę. Niepewność spowodowana Covid-19 jest wielka. Obecna sytuacja może się w każdej chwili zmienić, a sytuacja w różnych krajach jest trudna do oceny. Tak więc w tym roku wakacje odbędą się w często w kraju – i to niekoniecznie na balkonach i w domowych ogródkach.
Duży popyt na hotele w kraju jest niezwykle pomocny dla branży hotelarskiej. Dotyczy to zarówno podróży turystycznych, jak i biznesowych. Jeśli podróże krajowe są dozwolone, hotelarze mogą liczyć na lokalnych gości. Bo własny kraj ma wiele do zaoferowania, co rodzi pragnienie regionalności.
Zmienione wymagania dotyczące higieny i bezpieczeństwa
Z powodu pandemii zmieniły się wymagania dotyczące higieny i bezpieczeństwa. Więcej uwagi poświęca się regularnemu myciu rąk. Codzienne środki bezpieczeństwa, takie jak: noszenie maseczek w pomieszczeniach zamkniętych, czy szyby z pleksiglasu przy kasach w supermarkecie, chronią przed przenoszeniem wirusów i dają ludziom poczucie bezpieczeństwa. Hotele komunikują bardzo wyraźnie, że bezpieczeństwo gości dla nich priorytetowe, informując o bierzących restrykcjach poczas meldowania na recepcji, a także na swoich stronach internetowych. W niektórych krajach środki bezpieczeństwa jak, utrzymywanie odstępu, częste mycie rąk, noszenie maseczek, nie jest postrzegane jako bewzględne ograniczenie, a raczej jako przestrzeganie zasad higieny, które przyczynia się do naszego bezpieczeństwa. I całkiem możliwe, że te standardy pozostaną z nami w przyszłości. Dzięki tym standardom budujemy zaufanie swoich gości. Zaufanie jest szczególnie ważne w tak niepewnych czasach. Gość czuje się wtedy ważny, doceniany a to daje przewagą konkurencyjną nad innymi hotelami.
Guest centricity – skoncentrowane, Indywidualne podejście do gościa
Pandemia Covid-19 dotknęła całą branżę hotelarską. Dochód utracony podczas pandemii jest niemożliwy do nadrobienia w któtkim czasie. Gdy obowiązują ograniczenia w dozwolonym obłożeniu hoteli (Polska), należy zrobić wszystko by utrzymać ciągłość obłożenia, mimo iż jest ono tylko częściowe. Sprzedaż pakietów pobytowuch, Cross-selling i Up-selling są też dobrym sposobem na zwiększęnie zysku. Potrzebna jest więc kreatywność, aby zwiększyć sprzedaż. Tutaj na pierwszy plan wysuwa się indzwidualna obsługa i wrażenia gości – Guest Experience. Goście są bardziej wymagający i szczególnie teraz szukają czegoś szczególnego, swtorzonego specjalnie dla nich. Oferty powinny być zwięzłe, konkretne oraz atrakcyjne, tak by gość nie musiał czytać obszernych dokumentów w załączniku, które mogą go łatwo zniechęcić do podjęcia dezycji. Co za tym idzie, elastyczne warunki rezerwacji oraz jej anulowania są też bardzo ważne, a nawet decydujące.
Bezkontaktowa i wydajna: digitalizacja
Cyfryzacja może pomóc hotelarzom i pracownikom w zmniejszeniu liczby punktów kontaktowych. Różne czasochłonne lub często powtarzające się procesy można zoptymalizować za pomocą cyfrowego wsparcia. Brak długich kolejek, cyfrowe przechowywanie formularzy meldunkowych do pobrania ze stony hotelu (Austria), cyfrowe menu lub karta win w restauracji (Austria), to tylko przkłady rozwiązań wynikających z pandemii. Sprawne procesy w hotelu są teraz szczególnie ważne. Z jednej strony dla zadowolenia gości, ale także dla sprawniejszej pracy oraz oszczędniści.
W końcu hotele oszczędzają nie tylko pieniądze, ale także cenny czas. Postępująca cyfryzacja daje odwagę, by mieć nadzieję na bezpieczny restart hotelu w warunkach Covid-19 oraz powrót i budowanie na sprzedaży i sukcesach osiągniętych w 2019 roku.
Walka o stałych gości hotelowych
Należy się spodziewać, że na razie w centrum uwagi znajdą się stali bywalcy hoteli, zwłaszcza w fazie restartu branży hotelarskiej. Zainspirowanie stałego gościa do powrotu wymaga mniej wysiłku niż znalezienie nowych klientów. Stali goście doceniają szybciej zalety hotelu, bo go znają, co więcej, są również bardziej skłonni wydać więcej pieniędzy. Dlatego ważne jest, aby hotelarze przede wszystkim zbudowali dobrą bazę stałych gości, jeśli taka jeszcze nie istnieje. Dopiero w kolejnym kroku wzrastają starania o pozyskanie nowych klientów.
Perspektywy w przyszłość hotelu po Corona
Ludzie chcą podróżować, nawet w czasach pandemii Covid-19. Teraz hotele i goście muszą dostosować się do nowych procesów i standardów. Nie oznacza to, że nowe procesy pozostaną na zawsze, ale mogą. Innowacje, które istnieją w każdym obszarze hotelu, mogą być ukrytym potencjałem na przyszłość. Czy to cyfrowe rozwiązania, czy nowe procedury zwiększające standardy higieny – możliwości są różnorodne, a tym samym szansa na poprawę czegoś. Nadszedł czas, aby pomyśleć o procedurach operacyjnych i zoptymalizować procesy. Nie tylko na czas po pandemii, ale na pomyślną przyszłość w hotelu.